Moment

Bedre onboarding af nye medarbejdere.

 

Udfordring

Hvordan kan onboarding af nye medarbejdere optimeres?

Kontakt

Klaus Bundvig
kbu@1508.dk

 

Hvert år starter 500.000 i et nyt job i Danmark. Som nyansat møder man op med stor motivation, men kun 20% af danske virksomheder oplever selv, at de er gode nok til at onboarde nye medarbejdere. Og tallene taler for sig selv. 30% stopper inden for de første 3 år. Og ud af disse stopper 22% inden for de første 45 dage.

I gennemsnit tager det 100 dage før vidensmedarbejdere begynder at tjene deres løn ind. Hvis dette tal bringes ned til blot 90 dage, betyder det en besparelse på 1 million for hver 100 nye medarbejdere.

Moment Professionals har set et forretningspotentiale i at hjælpe virksomheder med at blive mere effektive til at onboarde nye medarbejdere.

Vi har hjulpet med udviklingen af det nye forretningskoncept, som på bare 6 måneder har ledt til lanceringen af nye produkter og etableringen af virksomheden Onboarding Group.

 

 
 
 
 
 

Hvad er onboarding?

 
Onboarding er en lang rejse

Onboarding er en lang rejse

Onboarding er en emotionel proces

Onboarding er en emotionel proces

Onboarding er en udfordrende proces

Onboarding er en udfordrende proces

Onboarding involverer mange forskellige ressourcer

Onboarding involverer mange forskellige ressourcer

 

3-minutters intro til processen

 
 
 
 
 

Proces

 

Vores tilgang er baseret på tre centrale principper:

  1. Hypotesedrevet og eksperimenterende: Der arbejdes ud fra hypoteser og antagelser om hvordan verdenen hænger sammen. Disse testes hurtigt af, for at verificere dem.
  2. Designdrevet: Design Thinking-principper og metodikker inden for service design anvendes.
  3. Problem- og formålsorienteret.
 
 

Onboardingmodel som et dialog- og ledelsesværktøj

Konceptet for onboardingmodellen er baseret på 6 parametre, der alle har betydning for den nyansattes performance og velbefindende:

  • Kultur
  • Netværk
  • Kompetencer
  • Regler
  • Samarbejde
  • Resultater
 
 
 
 

Vi arbejdede i en sprintbaseret proces, inspireret af Google Ventures Design Sprint. Gennem 5 sprints a 10 dage udviklede vi 4 nye produkter. 

 
 

Prototyping

 
 

Test i det virkelige liv

 
 

Løsning

Med udgangspunkt i Onboardingmodellen har vi udviklet 4 produkter:

  1. Survey Tool: Den ansatte evaluerer sig selv, og arbejdsgiveren evaluerer den ansatte.
  2. Dialogue Tool: Informationen fra Survey Tool bruges aktivt i en samtale mellem den ansatte og arbejdsgiveren. En spilleplade med de 6 parametre fungerer som omdrejningspunktet for samtalen.
  3. Onboarding Index: Virksomheden får en Onboarding KPI, der er et enkelt tal, der sammenfatter hvor effektivt virksomheden onboarder nye medarbejdere. Tallet er sammenligneligt med andre virksomheders, på tværs af branchen.
  4. Online Dashboard: Al data samles i et online dashboard, der gør det let for virksomheden at følge udviklingen.
 
 
 

ONBOARDING ER BIG BUSINESS!

Effektiv onboarding øger jobtilfredshed og motivation, og giver den nyansatte en god start på jobbet. Det giver ikke kun mening for den nyansatte: Det er også god forretning for virksomheden og samfundet som helhed.

Hvis vi kan gøre onboarding blot 10% mere effektivt vil de årlige besparelser for danske virksomheder udgøre 5 milliarder kroner.

Designprocessen har for Moment Professionals tydeliggjort forretningspotentialet i optimering af onboarding. En helt ny virksomhed, Onboarding Group, har med eksterne investorers hjælp set dagens lys. Virksomheden har allerede hyret deres første 4 medarbejdere.

 

500 deltagere

500 erhvervsledere deltog i en lanceringsevent for de nye onboarding-værktøjer på Bremen Teater i december 2015.

55 kundemøder

55 møder blev aftalt med potentielle kunder fra top-500 virksomheder i Danmark.

7 nye kunder

7 aftaler blev underskrevet i løbet af den første måned.

NPS på 49

Onboarding-værktøjerne har en gennemsnitlig Net Promoter Score på 49.

 
”Vi troede vi vidste, hvad vi ville have. Men så udfordrede de os på vores hypoteser og det vi troede. Det gav nogle ture i rutschebanen, men det var rigtig sundt.”

Asad Ullah Akhtar
COO, Onboarding Group

”Jeg fik simpelthen så meget respekt for designarbejde i den her proces.”

Asad Ullah-Akhtar
COO, Onboarding Group

“Gennem partnerskabet er der skabt et helt nyt marked for onboarding konsulentydelser, som hænger rigtig godt sammen med Moment’s vision og øvrige services.”

Morten Thune Højberg
CEO, Moment

 
 
 
 

Kontakt

Klaus Bundvig
kbu@1508.dk