SKAT

Digital transformation i SKAT.

 

Udfordring

 
 
 

Hvordan reducerer du udviklingstiden for digitale projekter fra 3 år til 6 måneder?

 
 
 

SKAT har gennem 90’erne og 00’erne været first mover i digitaliseringen af det offentlige. Borgere og virksomheder er blevet flyttet fra omkostningstung betjening i skattecentre til selvbetjening på telefonen med tast-selv, og videre til selvbetjening på webportal.

Den gamle recept på digital udvikling har de seneste år dog givet store problemer i SKAT. De store projekter er blevet forsinkede, budgetter er overskredet og allervigtigst: De har ikke skabt tilstrækkelig værdi for kunder og forretning.

Kontakt

Mikkel Jespersen
mje@1508.dk

 
"Udfordringen er at reducere vores gennemsnitlige udviklingstid for digitale projekter fra 3 år til 6 måneder"

Jesper Rønnov
Administrerende direktør

 
 

Koncept

 
 
 

Innovationsenhed med mange fagligheder

 
 
 

I foråret 2014 hjalp vi SKAT med at gennemføre en analyse og udvikle et koncept for digital kundeservice. Det ledte til et pilotprojekt i efteråret, hvor vi på bare 6 uger udviklede og validerede 4 nye digitale løsningskoncepter.

Pilotprojektet synliggjorde, at tilgang og metode kunne virke i SKAT, og det ledte til etableringen af et ambitiøst innovationsprogram i SKAT, hvor konsulenter fra 1508 er blevet en del af en intern innovationsenhed, der både rummer designere, IT-konsulenter, innovations-konsulenter og en række kernekompetencer fra SKAT’s egen organisation.

 
 

 
 

Metodisk tilgang

Teamet arbejder i en sprintbaseret form, som kombinerer metoder fra Lean Start Up, Design Thinking og agil IT-udvikling. Udviklingen af nye digitale services sker i tæt samspil med SKAT’s kunder, som involveres gennem to store paneler for henholdsvis borgere og virksomheder.

 

Alle forretningsideer valideres i 3 trin

 
 

Proof of Problem

Har vi fundet et reelt problem, som er værd at løse?

Small Business Issue:

”I need to deliver a well-documented financial statement”

Proof of Concept

Er løsningskonceptet attraktivt for kunderne og værdiskabende for SKAT?

Proof of Solution

Kan løsningen bygges på en økonomisk og IT-mæssig forsvarlig måde?

 

Løsning

 
 
 

Individuelle services i en samlet SKAT-app

 
 
 

I marts 2015 gik teamet i gang med at udvikle de første nye digitale services, der er målrettet mindre virksomheder og bl.a. omfatter kalender med vigtige skatte-dage, dagsbevis til gulpladebiler og en moms-app.

De blev lanceret i beta-version for virksomhederne i kundepanelet i juli 2015 og efter tilretning ud fra kundernes feedback blev de offentligt lanceret i september 2015 i App Store og Google Play.

Den overordnede idé er at bygge individuelle services, som kan tilgås gennem en samlet SKAT-app. Man ser kun relevante services.

Når man fx som virksomhed logger ind i app’en, vil man kun blive præsenteret for de services, der er relevante for netop denne virksomhed. På den måde skabes et fuldt personaliseret service-setup, som på sigt kan erstatte de store portaler.

 

Morgenbooster om projektet

Præsentation af SKATS app

Vil du vide mere?

Kontakt Mikkel Jespersen
mje@1508.dk