Giv bedre service med målrettet personalisering

Juni
2016

Forstil dig, at du besøger din kommunes website, hvor du aktivt har accepteret at få personaliseret indhold, og de derfor fremhæver lige præcis de services, som du er særligt interesseret i. I toppen gør de opmærksom på, at der i morgen afhentes storskrald i din bydel. Og der er i øvrigt et arrangement på rådhuset i næste uge, som omhandler et emne, du ved tidligere besøg har vist interesse for. Denne slags personalisering, hvor fokus er på at hæve serviceoplevelsen, sker alt for sjældent. Det vil vi lave om på.

Personalisering bliver ofte betragtet som et marketingtrick, der kun er skabt for at få ekstra varer ned i din kurv. Men personalisering kan være meget andet end det. Det kan eksempelvis bruges til at højne brugertilfredshed og gøre selvbetjening mere bekvemt. Alle de websites, der ikke har til formål at sælge varer, kan nemlig også have værdi af personalisering.

Vi eksperimenterer for tiden med personalisering på en række servicesites og viste til denne Morgenbooster vores indledende tanker om, hvordan disse teknikker kan bruges til at højne oplevelsen for brugeren. Det kan gøres i meget forskellig skala og med meget forskellige investeringer. Derfor delte vi til denne Morgenbooster vores overvejelser om, hvornår det kan betale sig og gav nogle tips til, hvordan man kommer i gang.

Morgenboosteren giver en forståelse for, hvordan personalisering kan bruges til at sikre servicemål. Den er særlig relevant for beslutningstagere i ministerier, kommuner og større interesseorganisationer.

Temaer: Personalisering, Digitale KPI'er, KPI styring, Servicemål, Selvbetjening, Digital strategi.

Oplægsholder

Kasper Brødsgaard

Senior Digital Strategist