Innovation framework

Hvordan man accelererer innovationsprocesser med Design Doing.

 

Udfordring

 
 
 

Ikano Bank var på udkig efter en samarbejdspartner, der kunne hjælpe dem med at accelerere deres innovationsinitiativer og digitale transformation, og gøre dem helt igennem kundecentrerede, i alt der har med forretningsudvikling at gøre.

Udfordringen var at implementere de rette værktøjer, processer og governance model, så innovation kom til at fungere optimalt i dagligdagen.

Kontakt

Mikkel Jespersen
mje@1508.dk

 
 
 
 

Framework

 
 
 

Du har brug for buy-in for at implementere nye arbejdsmetoder. Du får buy-in ved at udrette noget og bevise dets værd, fremfor bare at tænke og tale. Derfor brugte vi et helt år på at hjælpe Ikano med at udvikle services og produkter, ved hjælp af 1508s innovation framework og toolbox – simpelthen for at få så mange som muligt ombord i forhold til vores arbejdsmetoder, og bevise at vores framework er effektivt, når du skal hurtigt ud på markedet og sikre det rette kundecentrerede mindset.

Efter at have bevist effektiviteten i vores innovationspraksis, introducerede vi vores 1508 innovation framework (Proof by Design) som en ny arbejdsmetode hos Ikano. Folk anerkendte de forskellige aktiviteter og værktøjer, og var ikke bange for selv at tage dem i anvendelse.

 
 
 
 
 
 

Resultater

 
 
 

Ikano Bank X 1508 i tal

 
 
 
 
 
 

Ét af produkterne: Planera

 
 
 

Fra idé til lancering af MVP på bare 12 uger – med løbende brugertests, som en del af udviklingen.

Efter en intens indsigtsfase, konceptualiserin, og bare fire ugers udvikling, lancerede Ikano Bank app’en Planera (SE: Planen) i november 2018.

Ved at sætte de fleste værktøjer fra vores innovation framework i spil, skabte vi et produkt, der hjælper folk med alle aktiviteterne omkring det at flytte fra ét hjem til et andet. Både før, under og efter den egentlige flytning.

 
 
 
 

Processen inkluderede omfattende foranalyse og feltarbejde – både ved potentielle touchpoints i IKEA-forretninger og på besøg i folks hjem – med henblik på at forstå IKEA-kunder og deres behov.

Gennem dybdegående kundeinterviews, Customer Journey Mapping og Value Proposition Canvas, fandt vi frem til, hvor vi skulle lægge vores fokus.

Og med en hypotesedrevet tilgang til at afdække mulighedsrum, lavede vi prototyper, design og tests, før vi byggede appen, der blev lanceret i den svenske App Store den 29. november. 

 
 
 
 
 

5 Dogmer

 
 
 
  1. At bevise at vores praksis faktisk virker - og have cases der understøtter det – gør det lettere at introducere nye arbejdsmetoder.

  2. Du bliver nødt til at skabe sammenhæng mellem allerede eksisterende processer og nye arbejdsmetoder. Innovations-frameworks er ikke generiske.

  3. Ved at eksperimentere med måden du samarbejder og involverer folk gennem alle faser af produktudviklingen, får du de involverede til at tage ejerskab over produkterne. Ejerskab er essentielt for at få produktet ud i butikkerne.

  4. At opbygge nye kompetencer er essentielt, når du skal etablere små tværfaglige produktteams.
     
  5. Topledelsen skal forstå og godkende governance modellen rundt om innovationspraksissen og processerne.