KUNSTOPLEVELSEN OG REJSEN DERTIL

SMK - Statens Museum for Kunst

 

Udfordring

Når vi oplever kunst indenfor museets fire vægge, har vi tendens til at åbne vores sind og sanser mere end sædvanligt. Vi vil inspireres, vi vil forundres, vi vil føle noget. Når alt går op i en højere enhed, kan oplevelsen være dyb, bevidsthedsudvidende, endda livsforandrende.

Men at opleve kunst på et museum kræver planlægning. For nogle ganske lidt, men for mange involverer en tur på museum en lang række udfordringer.

Da SMK - Statens Museum for Kunst bad os designe deres nye website, valgte vi at adressere både den dybe kunstoplevelse og de helt lavpraktiske gøremål.

Hvordan kan vi overføre det unikke i kunstoplevelsen til den digitale sfære, og hvordan får vi det passet ind i vores mere og mere travle hverdag?

 

 

 

Tilgang

Hvad har betydning i rejsen imod kunst?

Gennem en iterativ proces, indsamlede vi løbende brugerindsigter, lavede customer journey maps, analyserede pains og gains, og skabte prototyper vi kunne teste på brugerne. Vores mål var at afdække, hvad der reelt har betydning for folk, i rejsen frem til det fysiske besøg på museet.

Processen startede allerede ved vores pitch. I stedet for at redegøre for hvordan vi ville løse kedelige kravspecifikationer - eller forføre med lækre eksempler på, hvordan sitet ville komme til at se ud - undersøgte vi en konkret brugersituation:

Hvordan planlægger man en tur på museum, når man har børn med?
 

Koncept

Hvad har betydning i kunstoplevelsen?

Kunst kan opleves overalt. Men kunst på et museum - eller udstillet kunst generelt - har potentialet til at fange beskuerens udelte opmærksomhed og udelukke alt andet – hvad end det er den givne kontekst, den ydre verdens støj eller hverdagens bekymringer.

Til den visuelle oplevelse af websitet fandt vi inspiration i rammen, som en metafor for det eksklusive fokus. Rammen giver det relevante indhold fuldt fokus og opfordrer os til at udelukke alt andet. Og tilsvarende får fraværet af rammen os til at udvide perspektivet og bringe os tilbage til de mere praktiske gøremål.

Hvordan kan vi bygge bro mellem den digitale og fysiske oplevelse?

 

 

 

 

 

 

 

Resultat

I opposition til ligegyldighed

Resultatet er en digital oplevelse med lige vægt på kunstoplevelsen og hvordan man kan opleve kunst.

 
“Websitet er en rejse ind i institutionens DNA”

Jonas Heide Smith

Digital Lead, SMK